Ofte stilte spørsmål - bedrift
Se ofte stilte spørsmål fra bedrifter om Stø legitimering.
Ofte stilte spørsmål
For å bruke tjenesten, må bedriften integrere sitt system mot våre API. I tillegg kreves det en avtale med BankID BankAxept AS om bruk av tjenesten, hvilke data de må ha for å gjennomføre en kontroll og vilkår for bruk av tjenesten.
Vi vil snart utvikle mulighet for å bruke egne enheter, som telefon eller nettbrett, for å lese av QR, som et alternativ til integrering i kassesystem.
Kontakt ossID-kortet kan skannes med en strekkodeleser, og data om kunden vil deretter vises i brukerstedets kassesystem. Dataene er hentet fra sluttbrukerens pass eller nasjonale ID-kort. Hvilke data som vises, blir regulert av avtalen mellom brukerstedet og BankID BankAxept.
Kunden må vise QR-koden sin til brukerstedet for skanning, slik at data kan valideres mot BankID sitt system. På denne måten blir BankID en garantist for at opplysningen stemmer med den personen som står der. Dette er viktig for å motvirke risikoen med falsk eller manipulert legitimasjon.
Brukerstedene bør skanne QR-kode for å få validerte data fra sluttbruker. Skanningen gjør et oppslag som sjekker om personen er en ekte person i BankID sine systemer. Dette gjør at det ikke er mulig å forfalske legitimasjonen og BankID garanterer for at opplysningen stemmer.
Data fra pass eller nasjonalt ID-kort lagres ikke hos brukerstedet. Butikken får en bekreftelse på at kunden er rett person og alder hentet fra Digitalt ID-kort, og deretter slettes data hos brukerstedet. Loggen i BankID-appen er det kun sluttkunden som har tilgang til. Brukerstedet mottar kun de dataene de har behov for og avtale om å motta for å gjennomføre legitimasjonskontrollen de er pliktet til å gjennomføre.
Brukerstedet logger kun at de har gjennomført kontrollen. Avtalen brukerstedet har med BankID BankAxept AS regulerer hva de har lov til å gjøre med dataene. De data de mottar har de kun anledning til å vise.
Dette er en tjeneste med personvern innebygget fra start. Ingen data lagres hos brukerstedet. Butikken får i stedet et OK på at kunden er rett person og de data de har avtale om å få vist hentet fra tjenesten. Loggen hos BankID er det kun sluttkunden som eier.
Alle data om sluttkunden er kryptert og det er kun sluttkunden via BankID app som kan tillate åpning og fremvisning av disse data.
Les mer om datasikkerhetHos vårt salgsteam vil bedriften ha en dedikert salgsperson som er kontaktpunkt for bedriften. I tillegg vil vårt supportteam som allerede håndterer alle kunder som benytter våre andre BankID- tjenester være godt rustet til å motta alle type spørsmål om tjenesten.
Kredinor fungerer som vår førstelinje og har et eget kontaktnummer som sluttkunden kan finne i sin BankID-app under tjenesten. Nummeret til support for ID-kort i BankID-appen er +47 23 11 82 55.