Få hjelp med ID-kort i BankID-appen
Veiledere
Bruke ID-kortet
Steg-for-steg veileding som viser hvordan du bruker ID-kortet i BankID-appen i en butikk.
Kontakt kundeservice ved problemer med ID-kortet
Har du problemer med aktivering eller bruk av ID-kortet? Ring oss på 23 11 82 55 på hverdager kl. 08-17.
Hvis du har spørsmål om din BankID, vennligst kontakt banken din for hjelp.
Ofte stilte spørsmål
Ja, du finner en oversikt over hvor du har brukt tjenesten og hvilke data som ble vist til brukerstedet under «Se detaljer» i appen.
Du kan bruke ID-kort i BankID-appen til å legitimere deg hos Posten og Vinmonopolet – og når du skal inn på et utested hvor de har ordensvakter fra PSS Securitas i døra.
I første versjon må du ha et norsk personnummer og norsk pass, eller nasjonalt ID-kort, for å ta i bruk tjenesten. Dette er fordi vi benytter det norske fødselsnummeret i ID-dokumentet for å koble mot fødselsnummeret i BankID-sertifikatet. Disse fødselsnumrene må stemme overens.
Vår ambisjon er å tilrettelegge for utenlandske brukere og personer med D-nummer på sikt, slik at også disse brukerne kan ta i bruk tjenesten.
Nei.
ID-kortet er kun gyldig hos bedrifter og butikker som har en avtale om bruk. Foreløpig gjelder dette ikke flyplasser eller bedrifter i utlandet.
Ved bruk av ID-kortet deler du ikke mer data enn nødvendig med butikken eller bedriften som sjekker ID. Bedriften får kun tilgang til data de trenger for å gjøre kontrollen. Et eksempel på dette er når du skal kjøpe aldersbestemte varer hos Vinmonopolet. Da vil kun bilde og alder vises på skjermen til den ansatte. Dette blir ikke lagret hos bedriften, men kun vist for kontrollens del.
Fant du det du lette etter?