Hopp til hovedinnhold

Nå skjerpes forventningene til skreddersydde kundeerklæringer

To ferske rapporter fra Finanstilsynet viser at mange rapporteringspliktige benytter for generelle og lite målrettede kundeerklæringsskjemaer.

Publisert: 27. juni 2025

Etter medieoppslag om ulovlig låneformidling i Stavanger(«Advokatskandalen») – der en advokat skal ha brukt klientkontoen sin til å formidle ulovlige lån i stort omfang – gjennomførte Finanstilsynet tilsyn med flere involverte banker. Formålet med tilsynet var å kontrollere bankenes etterlevelse av hvitvaskingsregelverket i forbindelse med kunder og transaksjoner knyttet til saken.

Finanstilsynet peker i begge rapportene på at foretakene ikke innhentet tilstrekkelig informasjon om, eller foretok tilstrekkelige vurderinger av, hvitvaskingsrisiko.

Rapportene fremhever blant annet at «foretakets kundeerklæringsskjema var for generelt utformet og hensyntok i hovedsak bare enkelte grunnleggende risikotyper», og at «dette svekker foretakets mulighet til å fange opp reelt avvikende atferd».

Konsekvensene av for generelle kundeerklæringsskjemaer er altså mangelfull risikoklassifisering, dårligere grunnlag for løpende oppfølging, økt risiko for å overse både hvitvasking og terrorfinansiering – samt flere falske positiver som gir unødvendig merarbeid.

Løsningen? Mer målrettede skjemaer – og fleksible systemer.

Med det nye KYC-systemet fra Stø, som lanseres til høsten, får du muligheten til å lage skreddersydde kundeerklæringer – direkte tilpasset ulike kundetyper, risikonivå og informasjonsbehov.

Lyst til å høre mer? Følg med over sommeren, eller ta kontakt med oss i Stø – så viser vi deg gjerne det som kommer.