Hopp til hovedinnhold

BankAxept og Visa anbefaler ny bransjestandard for bedre betalingsvalg i butikk

BankAxept kunngjør i dag en felles avtale med Visa om å anbefale en ny bransjestandard i Norge som sikrer tydeligere informasjon om betalingsvalg i butikk. De anbefalte justeringene av brukerreisen og tydeligere informasjon i betalingsterminalene ivaretar på en bedre måte både forbrukernes og butikkenes rett til å velge hvordan de vil betale eller motta betaling når det benyttes kombinerte kort.

Publisert: 5. november 2025

I Norge utsteder bankene kombinerte betalingskort, vanligvis med BankAxept og Visa. De fleste butikker har forhåndsinnstilt betalingsterminalene til å velge én av de to betalingsvaremerkene, men kundene kan overstyre butikkens foretrukne valg om ønskelig – vanligvis ved å trykke på den gule knappen på terminalen. I en veiledning fra oktober 2024 påpekte Finanstilsynet at løsningen med «gul knapp» har svakheter, noe den felles anbefalingen som presenteres i dag adresserer.

– Gjennom dialog har vi sammen utviklet en anbefalt ny bransjestandard som er i tråd med gjeldende regelverk, og som tillater butikker å forhåndsinnstille betalingsterminalen til automatisk å velge et bestemt betalingsvaremerke, som kunden deretter kan velge å overstyre. Vi håper og tror dette vil bidra til etterlengtet ro for aktørene i verdikjeden for butikkbetaling, sier Øyvind Westby Brekke, administrerende direktør i Stø, selskapet bak BankAxept.

– Vi er glade for å ha kommet til enighet med BankAxept om en anbefalt ny bransjestandard i Norge for betalingsvalg i butikk. Ved å innføre tydeligere informasjon i terminalen og forbedre brukerreisen gjør vi det mye enklere for kundene å bytte mellom betalingsvaremerker – noe som styrker norske forbrukeres mulighet til å velge hvordan de vil betale, sier Bente Irene Josefsen, landssjef for Visa i Norge.

Synliggjør butikkens valg og forbrukers valgmulighet

For både BankAxept og Visa har det vært viktig å gjøre butikkens foretrukne betalingsvaremerke og kundens valg mer transparent og forståelig, samtidig som betalinger kan gjennomføres enkelt og effektivt uten unødvendig friksjon.

De anbefalte brukerreisene innebærer at skjermen på betalingsterminalen tas i bruk for å synliggjøre og veilede kunder som ønsker å overstyre butikkens valg. Dersom kunden ikke ønsker å velge noe annet enn butikkens foretrukne betalingsvaremerke, er prosessen uendret – kunden trenger kun å tæppe kortet.

Både BankAxept og Visa stiller seg bak den anbefalte nye løsningen, som ivaretar både butikkens og kundens rett til å velge og fremmer sunn konkurranse mellom innløsere, terminalleverandører og kortordninger. En felles tolkning av loven fremmer like spilleregler og konkurransevilkår.

BankAxept og Visa er på de fleste vanlige bankkort i Norge – rundt 7,2 millioner kort totalt – men ikke alle. Partene håper og tror at også andre kortordninger vil støtte den nye løsningen.

Prinsippene i den anbefalte bransjestandarden:


• Butikken kan forhåndsinnstille terminalen til automatisk å velge et bestemt
betalingsvaremerke, som kunden deretter kan velge å overstyre
• Enkel og effektiv brukerreise med minst mulig friksjon
• Transparens og paritet knyttet til betalingsvalg forbedres

BankAxept og Visa jobber nå med å utarbeide detaljerte illustrasjoner til markedet.