Vilkår for bruk av ID-kort i BankID-app
"Brukerstedsvilkår"
1. Om ID-kort i BankID app
ID-kort i BankID app er en Tjeneste levert av BankID BankAxept AS, Dronning Eufemias gate 11, 0150 Oslo, organisasjonsnummer 927 611 929 (“Leverandøren”). ID-kort i BankID app («Tjenesten») gjør det enkelt for fysiske personer («Sluttkunder») å legitimere seg digitalt og bekrefte sin identitet via BankID applikasjonen, fysisk hos virksomheter har avtale med Leverandøren om bruk av Tjenesten («Brukerstedet»).
Den digitale legitimasjonen i BankID applikasjonen er basert på en scannet gyldig fysisk legitimasjon av Sluttkunden, så som pass eller nasjonalt ID-kort, og kan fremvises overfor Brukerstedet slik at Brukerstedet kan få bekreftet Sluttkunders identitet og nødvendige personopplysninger.
Brukerstedet vil skanne en QR kode fra Tjenesten for å få bekreftet opplysningene.
2. Avtaleparter
Disse Brukerstedsvilkårene gjelder mellom Brukersted og Leverandøren (“Partene”) og er et sett med standardvilkår som regulerer Partenes rettigheter, forpliktelser og ansvar for bruk av Tjenesten.
Brukerstedsvilkårene inngår som en del av «Avtale om bruk av ID-kort i BankID app («Brukerstedsavtalen»)», som signeres før Brukersted får tilgang til Tjenesten.
Ved å signere Brukerstedsavtalen aksepterer Brukerstedet Brukerstedsvilkårene slik disse til enhver tid fremgår på Leverandørens hjemmeside.
3. Legitimasjonskontroll ved avtaleinngåelse
Ved avtaleinngåelse skal Brukerstedet som juridisk person være representert ved signaturberettiget, alternativt en annen fysisk person med grunnlag i skriftlig fullmakt fra signaturberettiget, med rett til å forplikte Brukerstedet til å inngå Avtalen bruk av tjenesten på vegne av vedkommende Brukersted.
Den juridiske personen samt den eller de fysiske personer som skal representere og opptre på vegne av den juridiske personen, må være identifisert og bekreftet legitimasjonskontrollert.
4. Overdragelse av Brukerstedsavtalen
Brukerstedet kan ikke overdra Brukerstedsavtalen uten skriftlig tillatelse fra Leverandøren. Leverandøren kan overdra sine rettigheter og plikter etter Brukerstedsavtalen, helt eller delvis, uten samtykke fra Brukerstedet. Brukerstedet skal varsles om slik overdragelse, om mulig i forkant.
5. Brukerstedets ansvar
Brukerstedet har ansvar for å foreta alle nødvendige tekniske integrasjoner og test før bruk av Tjenesten i samsvar med Leverandørens spesifikasjoner som angitt på Leverandørens nettside. Brukerstedet kan ikke benytte Tjenesten til andre formål enn legitimasjonskontroll av sluttkunder som befinner seg fysisk i brukerstedets lokasjon. Brukerstedet er selv ansvarlig for eget tap eller skade som følge av feil bruk av Tjenesten.
Tjenesten skal ikke brukes av eller på annen måte overlates til andre enn brukerstedet.
Brukerstedet er ansvarlig for Leverandørens økonomiske tap etter alminnelige erstatningsrettslige regler som følge av uaktsom bruk av Tjenesten, programvaren og dokumentasjonen, og tap som oppstår som følge av handlinger eller unnlatelser i henhold til Vilkårene. Brukerstedet skal kun bruke Tjenesten til legitimasjonskontroll og datautveksling i samsvar med gjeldende lover og regler.
6. Leverandørens ansvar
Tjenesten har en standard oppetid på 24/7.
Leverandøren skal samarbeide med brukersted under integrasjonsperioden og har ansvar for å gi tilbakemelding når test er funnet akseptabel av Leverandøren og Tjenesten kan settes i produksjon. Med mindre annet er avtalt, leveres Tjenesten med tilhørende programvare som den er («as is») og Leverandøren gir ingen garanti for at Tjenesten med tilhørende programvare er feil eller at programvaren fungerer sammen med tredjeparts produkter. Leverandøren har intet ansvar for tap eller skade som følge av feil bruk av Tjenesten og tilhørende programvare.
Leverandør er ansvarlig for Brukerstedets økonomiske tap etter alminnelige erstatningsrettslige regler som følge av uaktsomhet, begrenset oppad til et beløp som tilsvarer vederlaget som er fakturert de siste 12 måneder før dato for den erstatningsbetingende handling eller unnlatelse fant sted. Indirekte tap dekkes ikke, herunder tapt fortjeneste av enhver art, tapte besparelser og krav fra tredjeparter samt annet følgetap som følge av bl.a. driftsstans, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsettlig handling fra Leverandør.
7. Samarbeid og gjensidig informasjonsplikt
Partene skal lojalt samarbeide og medvirke til avtalens gjennomføring og oppfyllelse, og skal uten ugrunnet opphold varsle hverandre om forhold de forstår, eller bør forstå, kan få betydning for avtalens gjennomføring og for de rettigheter og plikter som omfattes.
Partene har gjensidig ansvar for å holde hverandre løpende informert om forhold som de er kjent med, og som kan ha betydning for den annen Parts rettigheter og plikter etter avtalen. Henvendelser fra den annen Part skal besvares uten ugrunnet opphold.
8. Behandling av personopplysninger fra Tjenesten
Leverandøren er behandlingsansvarlig overfor sluttkunden for behandling av personopplysninger i Tjenesten.
Personopplysninger fra Tjenesten kan utveksles med Brukersted for visning på brukerstedets system. Brukersted blir behandlingsansvarlig for den konkrete behandlingsaktivitet som omfattes av visningen på brukerstedets system.
Brukersted skal ikke kopiere, overføre, lagre eller på noen annen måte behandle personopplysningene mottatt fra Tjenesten videre, utover å få bekreftet kundens personopplysninger, på brukerstedets lokasjon, uten at Brukersted har et selvstendig behandlingsgrunnlag for videre behandling av personopplysningene.
9. Behandling av statistiske data
Leverandøren kan benytte data som ikke er definert som personopplysninger, eller på annen måte er beskyttet, til statistiske formål. Dette gjelder, men er ikke begrenset til anonymiserte data, frekvensmålinger eller informasjon som innhentes ved levering og bruk av Tjenesten (tjenestedata). Leverandøren kan benytte tjenestedata til tjenesteformål og Brukersted har ikke eierskap til slike data.
10. Sikkerhet og oppbevaring av data
Brukerstedet skal samarbeide med Leverandøren for å sikre at all datautveksling gjennom Tjenesten er sikker og kryptert.
Brukerstedet skal ikke forsøke å bryte eller omgå sikkerhetskontroller på data eller protokoller som benyttes i Tjenesten. Forsvarlig sikkerhetstesting mot Leverandørens systemer gjøres etter særskilt avtale.
11. Pris og prisbestemmelser
Brukerstedet betaler vederlag til Leverandør i henhold til priser som er særskilt avtalt mellom Partene i Brukerstedsavtalen.
Fakturering av vederlag inkl. mva. vil skje forskuddsvis på månedlig basis for alle priser. Leverandør tilbyr standard løsninger for elektronisk fakturahåndtering. Brukersted er ansvarlig for at Leverandør til enhver tid har riktig informasjon om hvordan Brukersted vil motta faktura.
Leverandør har rett til å justere prisene med virkning fra 1. januar hvert år. Endringen i prisene er begrenset til gjennomsnittlig endring i Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (totalindeksen) siden foregående prisregulering eller siden Brukerstedsvilkårenes inngåelse.
Dersom regulatoriske eller andre eksterne krav og pålegg innebærer dokumenterte merkostnader for Leverandøren skal leverandøren kunne justere sine priser overfor Brukersted tilsvarende med umiddelbar virkning.
Leverandør skal varsle Brukersted i god tid før Leverandøren gjør prisendringer gjeldende.
12. Informasjon og varsling
Brukersted er ansvarlig for at Leverandøren har korrekt kontaktinformasjon for varsling og påtar seg alt ansvar for manglende varsel hvis Brukersted har unnlatt å informere om endringer i kontaktinformasjon.
Brukersted kan varsle Selskapet på telefon, e-post, brev eller annen tilgjengelig varslingsmetode.
Offentlig publisering, e-post og brev er skriftlig varsling i henhold til Vilkårene.
13. Taushetsplikt
Hver Part skal overholde taushetsplikt og ikke avsløre for tredjemann konfidensiell informasjon som Parten har fått i forbindelse med Brukersteds aksept av Brukerstedsvilkårene.
Konfidensiell informasjon skal kun benyttes til oppfyllelse av Partens forpliktelser etter Vilkårene.
Partene skal pålegge ansatte og medhjelpere taushetsplikt som dekker kravene til taushetsplikt.
En Parts forpliktelse til å overholde taushetsplikten i henhold til dette punkt gjelder ikke konfidensiell informasjon som
a) ved mottakelsen allerede var kjent for den mottakende Parten,
b) er eller er blitt allment tilgjengelig eller kjent uten at den mottakende Parten har brutt taushetsplikten,
c) den mottakende Parten på behørig måte har fått fra tredjemann, forutsatt at denne ikke er bundet av taushetsplikt,
d) det påligger den mottakende Parten å gjøre allment tilgjengelig gjennom rettskraftig domstolsavgjørelse, myndighetsbeslutning eller ellers i henhold til gjeldende lovgivning, eller
e) en Part har utarbeidet på egen hånd uten den andre Partens konfidensielle informasjon.
Denne bestemmelsen er ikke til hinder for utveksling av nødvendig informasjon med hjemmel i lov, avtaler med Innløser eller Utsteder eller som følge av pålegg fra myndigheter.
Taushetsplikten gjelder også etter at avtaleforholdet er avsluttet.
14. Immaterielle rettigheter
Alle immaterielle rettigheter til Tjenesten, programvaren og tilhørende dokumentasjon tilhører Leverandøren.
Brukerstedet gis en begrenset, ikke-eksklusiv og ikke-overførbar rett til Tjenesten, programvaren og tilhørende dokumentasjon til klargjøring, installering, integrering og bruk på brukerstedets eget system.
15. Markedsføring
Brukerstedet har rett til å synliggjøre at brukerstedet bruker Tjenesten i sin virksomhet. Presentasjon av Tjenesten skal ha den form, format, farge og kvalitet som til enhver tid angis av Leverandørens profilmanual, som spesifisert i Leverandørens brukerstedsportal.
Leverandør har rett til å publisere at brukerstedet bruker Tjenesten, på Leverandørens nettsider og i annen relevant markedsføring.
16. Endring av vilkårene
Leverandøren forbeholder seg rett til å endre Vilkårene med 3 måneders skriftlig varsel til Brukerstedet.
Endringer som ikke er til ulempe for Brukersted annonseres på Leverandørens nettsider uten ytterligere varsel.
Den til enhver tid gjeldende versjon av Vilkårene vil være tilgjengelig på Leverandørens nettsider.
17. Force Majeure
En Parts plikter etter Brukerstedsvilkårene opphører midlertidig dersom det inntrer usedvanlige omstendigheter utenfor Partens kontroll, og som Parten ikke kunne forutse eller unngå følgene av, og som umuliggjør oppfyllelsen.
Krig, flom, arbeidskonflikt, datahacking/angrep (også hos Parten selv), statlig inngripen og lignende er eksempler på omstendigheter som er utenfor en Parts kontroll. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt en Part i samsvar med lov eller pålegg fra offentlige myndigheter.
Parten er ikke ansvarlig for tap som skyldes en slik ekstraordinær situasjon så lenge situasjonen varer.
Vedvarer force majeure-situasjonen i mer enn 30 - tretti - dager kan hver av Partene heve Brukerstedsvilkårene med umiddelbar virkning.
18. Oppsigelse
Partene kan si opp Tjenesten med 3 måneders skriftlig varsel. Leverandør kan avslutte Tjenesten med umiddelbar virkning dersom:
- Brukersted ikke oppfyller vilkår og ikke retter opp i forholdet innen tretti dager fra brukerstedet har fått skriftlig pålegg om å utbedre forholdet.
- Brukerstedet begår et vesentlig mislighold av Vilkårene.
- Brukersted begjærer oppbud, eller tredjepart krever at brukersted begjæres konkurs og en slik konkursbegjæring ikke avverges innen tretti dager.
19. Lovvalg, tvisteløsning og verneting
Partenes rettigheter og plikter bestemmes i sin helhet av norsk rett.
Dersom det oppstår tvist mellom Partene om tolkningen av, rettsvirkningene av eller andre forhold vedrørende Vilkårene, skal tvisten først søkes løst ved forhandlinger.
Fører forhandlingene ikke frem, kan hver av Partene bringe saken inn for de ordinære domstoler, med mindre Partene blir enige om å bruke voldgift.
Verneting er Oslo tingrett.