Hopp til hovedinnhold

Vilkår for bruk av ID-kort i BankID-app

"Brukerstedsvilkår"

Definisjoner

Bedriftsportal: Intranett for Brukersted for tilgang til informasjon fra Selskapet til forskjell fra Selskapets offentlige nettsider.

Brukersted: Juridisk enhet, registrert i Enhetsregisteret eller tilsvarende offentlig register innenfor EØS-området.

Brukerstedsvilkår: Disse standardvilkår for bruk av Tjenesten, slik disse til enhver tid fremgår på Selskapets nettside, med eventuelle Tilleggsavtaler.

Dokumentasjonen: Selskapets til enhver tid gjeldende dokumentasjon for test, integrering, implementering, bruk og endring av Tjenesten.

Forhandler: En tredjepart Brukerstedet er kunde av, og som har inngått avtale med Selskapet for å distribuere eller tilby Tjenesten til Brukerstedet. Forhandler kan opptre som mellomledd mellom Brukerstedet og Selskapet.

Programvare(n): Programvaren som er en integrert del av Tjenesten.

Selskapet: Stø AS, Biskop Gunnerus’ gate 14 A, 0185 Oslo, organisasjonsnummer 927 611 929.

Sluttkunde: Fysisk person som har aktivert Tjenesten i BankID app

Tilleggsavtale: Angir endringer i Brukerstedsvilkårene, avtalt mellom Partene. Tilleggsavtalen er en del av Brukerstedsvilkårene.

Tjenesten: ID-kort i BankID app, en digital legitimasjon i BankID applikasjonen som er basert på en scannet gyldig fysisk legitimasjon av Sluttkunden, som pass eller nasjonalt ID-kort, og enhver tilhørende Programvare levert av Selskapet.

1. Om ID-kort i BankID app

ID-kort i BankID app («Tjenesten») er en tjeneste levert av Stø AS, Biskop Gunnerus’ gate 14 A, 0185 Oslo, organisasjonsnummer 927 611 929 (“Selskapet”). Tjenesten gjør det mulig for fysiske personer (Sluttkunder) å legitimere seg digitalt og bekrefte sin identitet via BankID applikasjonen, fysisk hos Brukerstedet.

Den digitale legitimasjonen i BankID applikasjonen er basert på en scannet gyldig fysisk legitimasjon av Sluttkunden, så som pass eller nasjonalt ID-kort. Den digitale legitimasjonen i BankID applikasjonen fremvises overfor Brukerstedet slik at Brukerstedet kan få bekreftet Sluttkundens identitet og nødvendige personopplysninger.

Brukerstedet vil kunne skanne en QR kode fra Tjenesten for å få bekreftet opplysningene.

2. Om Brukerstedsvilkårene

Disse Brukerstedsvilkårene regulerer Brukerstedet og Selskapets rettigheter, forpliktelser og ansvar for bruk av Tjenesten. Selskapet og Brukersted angis i det videre enkeltvis som «Parten» og i fellesskap «Partene».

Ved å akseptere Brukerstedsvilkårene aksepterer Brukerstedet de til enhver tid gjeldende Brukerstedsvilkårene slik de fremgår på Selskapets hjemmeside. Brukerstedsvikårene kan suppleres med Tilleggsavtale mellom Partene.

Brukerstedsvilkårene aksepteres direkte av Brukersted eller av et selskap i et konsern eller en franchisegiver som opptrer på vegne av Brukersteder i konsernet eller i franchiseforholdet. Den som aksepterer Brukerstedsvilkårene på vegne av Brukersted, er ansvarlig for etterlevelse av Brukerstedsvilkårene og de prosedyrer som gjelder for Tjenesten.

3. Bestilling av Tjenesten

Med mindre annet er avtalt, bestiller Brukerstedet Tjenesten i Bedriftsportalen.

Brukerstedet er selv ansvarlig for at bestilling av Tjenesten og aksept av Brukerstedsvilkårene skjer ved en signaturberettiget person, alternativt en annen fysisk person som har skriftlig fullmakt fra signaturberettiget til å forplikte Brukerstedet til å inngå avtale om bruk av Tjenesten.

4. Integrasjon av Tjenesten

Brukerstedet skal integrere og teste Tjenesten i henhold til Dokumentasjonen, og for øvrig ivareta sikkerheten i egne systemer. Selskapet kan kontrollere at Tjenesten er integrert med siste versjon av Dokumentasjonen, og Brukerstedet plikter å gi Selskapet nødvendig tilgang til aktuelle systemer i den grad det er nødvendig for å gjennomføre en saklig forsvarlig kontroll.

For Brukersteder som benytter Tjenesten på flere enn én fysisk lokasjon, skal hver lokasjon skal ha en unik klient for bruk av Tjenesten (KlientID).

Selskapet kan etter særskilt avtale med Brukerstedet bistå Brukerstedet med teknisk støtte, integrering og test mv.

5. Support

Stø, eventuelt Forhandler på vegne av Stø, vil gi Brukerstedet nødvendig produktveiledning, teknisk støtte og 1. linje-support for Tjenesten. Dersom Brukerstedet tar i bruk Tjenesten gjennom bistand fra en Forhandler, vil kontaktpunkter og kommunikasjonskanaler avtales særskilt med Forhandler.

Stø Kundeservice ID-kort + 47 23 11 82 55

Åpningstid kl. 08-17 på hverdager.

Brukerstedet og Selskapet blir enige om egnet kommunikasjonsform dersom Brukerstedet har behov for særskilt teknisk støtte.

6. Overdragelse av Brukerstedsvilkårene

Brukerstedet kan ikke overdra Brukerstedsvilkårene uten skriftlig tillatelse fra Selskapet.

Selskapet kan overdra sine rettigheter og plikter etter Brukerstedsvilkårene, helt eller delvis, uten samtykke fra Brukerstedet. Brukerstedet skal varsles om slik overdragelse, om mulig i forkant.

7. Brukerstedets ansvar

Brukerstedet har ansvar for å foreta alle nødvendige tekniske integrasjoner og test før bruk av Tjenesten i samsvar med Selskapets spesifikasjoner som angitt på Selskapets nettside.

Brukerstedet kan ikke benytte Tjenesten til andre formål enn legitimasjonskontroll av Sluttkunder som befinner seg fysisk i brukerstedets lokasjon. Brukerstedet er selv ansvarlig for eget tap eller skade som følge av feil bruk av Tjenesten.

Tjenesten skal ikke brukes av eller på annen måte overlates til andre enn Brukerstedet.

Brukerstedet er ansvarlig for Selskapets økonomiske tap etter alminnelige erstatningsrettslige regler som følge av uaktsom bruk av Tjenesten, programvaren og dokumentasjonen, og tap som oppstår som følge av handlinger eller unnlatelser i henhold til Vilkårene.

Brukerstedet skal kun bruke Tjenesten til legitimasjonskontroll og datautveksling i samsvar med gjeldende lover og regler.

8. Selskapets ansvar

Tjenesten har en standard oppetid på 24/7.

Selskapet skal samarbeide med Brukersted under integrasjonsperioden og har ansvar for å gi tilbakemelding når test er funnet akseptabel av Selskapet og Tjenesten kan settes i produksjon.

Med mindre annet er avtalt, leveres Tjenesten med tilhørende programvare som den er («as is») og Selskapet gir ingen garanti for at Tjenesten med tilhørende programvare er feil eller at programvaren fungerer sammen med tredjeparts produkter.

Selskapet har intet ansvar for tap eller skade som følge av feil bruk av Tjenesten og tilhørende programvare.

Selskapet er ansvarlig for Brukerstedets økonomiske tap etter alminnelige erstatningsrettslige regler som følge av uaktsomhet, begrenset oppad til et beløp som tilsvarer vederlaget som er fakturert de siste 12 måneder før dato for den erstatningsbetingende handling eller unnlatelse fant sted. Indirekte tap dekkes ikke, herunder tapt fortjeneste av enhver art, tapte besparelser og krav fra tredjeparter samt annet følgetap som følge av bl.a. driftsstans, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsettlig handling fra Selskapet.

9. Samarbeid og gjensidig informasjonsplikt

Partene skal lojalt samarbeide og medvirke til avtalens gjennomføring og oppfyllelse, og skal uten ugrunnet opphold varsle hverandre om forhold de forstår, eller bør forstå, kan få betydning for avtalens gjennomføring og for de rettigheter og plikter som omfattes.

Partene har gjensidig ansvar for å holde hverandre løpende informert om forhold som de er kjent med, og som kan ha betydning for den annen Parts rettigheter og plikter etter avtalen. Henvendelser fra den annen Part skal besvares uten ugrunnet opphold.

10. Behandling av personopplysninger fra Tjenesten

Selskapet er behandlingsansvarlig overfor sluttkunden for behandling av personopplysninger i Tjenesten.

Personopplysninger fra Tjenesten kan utveksles med Brukersted for visning på brukerstedets system. Brukersted blir behandlingsansvarlig for den konkrete behandlingsaktivitet som omfattes av visningen på brukerstedets system.

Brukersted skal ikke kopiere, overføre, lagre eller på noen annen måte behandle personopplysningene mottatt fra Tjenesten videre, utover å få bekreftet kundens personopplysninger, på brukerstedets lokasjon, uten at Brukersted har et selvstendig behandlingsgrunnlag for videre behandling av personopplysningene.

11. Behandling av statistiske data

Selskapet kan benytte data som ikke er definert som personopplysninger, eller på annen måte er beskyttet, til statistiske formål. Dette gjelder, men er ikke begrenset til anonymiserte data, frekvensmålinger eller informasjon som innhentes ved levering og bruk av Tjenesten (tjenestedata). Selskapet kan benytte tjenestedata til tjenesteformål og Brukersted har ikke eierskap til slike data.

12. Sikkerhet og oppbevaring av data

Brukerstedet skal samarbeide med Selskapet for å sikre at all datautveksling gjennom Tjenesten er sikker og kryptert.

Brukerstedet skal ikke forsøke å bryte eller omgå sikkerhetskontroller på data eller protokoller som benyttes i Tjenesten. Forsvarlig sikkerhetstesting mot Selskapets systemer gjøres etter særskilt avtale.

13. Pris og prisbestemmelser

13.1 Priser og fakturering

Brukerstedet betaler vederlag til Selskapet i henhold til standardpriser som fremgår av prislisten tilgjengelig i Bedriftsportalen, med mindre annen pris er særskilt avtalt mellom Partene i en Tilleggsavtale.

Med mindre annet er særskilt avtalt, vil fakturering av vederlag inkl. mva. vil skje etterskuddsvis på månedlig basis. Selskapet tilbyr standard løsninger for elektronisk fakturahåndtering. Brukersted er ansvarlig for at Selskapet til enhver tid har riktig informasjon om hvordan Brukersted vil motta faktura.

13.2 Prisendringer

Selskapet har rett til å justere prisene med virkning fra 1. januar hvert år. Endringen i prisene er begrenset til gjennomsnittlig endring i Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (totalindeksen) siden foregående prisregulering eller siden Brukerstedsvilkårenes inngåelse.

Dersom regulatoriske eller andre eksterne krav og pålegg innebærer dokumenterte merkostnader for Selskapet skal Selskapet kunne justere sine priser overfor Brukersted tilsvarende med umiddelbar virkning.

Selskapet skal varsle Brukersted tre (3) måneder før Selskapet gjør prisendringer gjeldende.

13.3 Betalingsmislighold

Er faktura ikke betalt ved forfall, sendes inkassovarsel hvor det påløper den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente og gebyrer fra forfallsdato, jf. lov om renter ved forsinket betaling.

Selskapet kan sperre Tjenesten dersom betaling ikke foreligger innen forfall på inkassovarsel.

Er betaling ikke foretatt innen 14 dager fra forfall på inkassovarsel, eller ved gjentatt betalingsmislighold, foreligger vesentlig mislighold, som gir Selskapet grunnlag for å avslutte adgang til bruk av en eller flere Tjenester og/eller heve tilgangen til Tjenesten.

14. Informasjon og varsling

Brukersted er ansvarlig for at Selskapet har korrekt kontaktinformasjon for varsling og påtar seg alt ansvar for manglende varsel hvis Brukersted har unnlatt å informere om endringer i kontaktinformasjon.

Brukersted kan varsle Selskapet på telefon, e-post, brev eller annen tilgjengelig varslingsmetode.

Offentlig publisering, e-post og brev er skriftlig varsling i henhold til Vilkårene.

15. Taushetsplikt

Hver Part skal overholde taushetsplikt og ikke avsløre for tredjemann konfidensiell informasjon som Parten har fått i forbindelse med Brukersteds aksept av Brukerstedsvilkårene.

Konfidensiell informasjon skal kun benyttes til oppfyllelse av Partens forpliktelser etter Vilkårene.

Partene skal pålegge ansatte og medhjelpere taushetsplikt som dekker kravene til taushetsplikt.

En Parts forpliktelse til å overholde taushetsplikten i henhold til dette punkt gjelder ikke konfidensiell informasjon som

a) ved mottakelsen allerede var kjent for den mottakende Parten,

b) er eller er blitt allment tilgjengelig eller kjent uten at den mottakende Parten har brutt taushetsplikten,

c) den mottakende Parten på behørig måte har fått fra tredjemann, forutsatt at denne ikke er bundet av taushetsplikt,

d) det påligger den mottakende Parten å gjøre allment tilgjengelig gjennom rettskraftig domstolsavgjørelse, myndighetsbeslutning eller ellers i henhold til gjeldende lovgivning, eller

e) en Part har utarbeidet på egen hånd uten den andre Partens konfidensielle informasjon.

Denne bestemmelsen er ikke til hinder for utveksling av nødvendig informasjon med hjemmel i lov, avtaler med Innløser eller Utsteder eller som følge av pålegg fra myndigheter.

Taushetsplikten gjelder også etter at avtaleforholdet er avsluttet.

16. Immaterielle rettigheter

Alle immaterielle rettigheter til Tjenesten, programvaren og tilhørende dokumentasjon tilhører Selskapet.

Brukerstedet gis en begrenset, ikke-eksklusiv og ikke-overførbar rett til Tjenesten, programvaren og tilhørende dokumentasjon til klargjøring, installering, integrering og bruk på brukerstedets eget system.

17. Markedsføring

Brukerstedet har rett og plikt til å synliggjøre at Brukerstedet bruker Tjenesten i sin virksomhet. Presentasjon av Tjenesten skal ha den form, format, farge og kvalitet som til enhver tid angis av Selskapets profilmanual, som spesifisert i Selskapets brukerstedsportal.

Selskapet har rett og plikt til å publisere at brukerstedet bruker Tjenesten, på Selskapets nettsider og i annen relevant markedsføring. Varemerket skal også presenteres fysisk på en måte som er synlig for Sluttkunden der Tjenesten utføres. Med mindre annet er avtalt med Selskapet eller Forhandler, vil markedsmateriell utarbeidet av Selskapet for dette formål gjøres tilgjengelig for Brukersteder ved on-boarding.

Hvis Brukersteds materiale ikke er i overensstemmelse med Brukerstedsvilkårene, kan Selskapet kreve at forholdet rettes og/eller bruken stanses.

18. Endring av vilkårene

Selskapet forbeholder seg rett til å endre Vilkårene med 3 måneders skriftlig varsel til Brukerstedet.

Endringer som ikke er til ulempe for Brukersted annonseres på Selskapets nettsider uten ytterligere varsel.

Den til enhver tid gjeldende versjon av Vilkårene vil være tilgjengelig på Selskapets nettsider.

19. Force Majeure

En Parts plikter etter Brukerstedsvilkårene opphører midlertidig dersom det inntrer usedvanlige omstendigheter utenfor Partens kontroll, og som Parten ikke kunne forutse eller unngå følgene av, og som umuliggjør oppfyllelsen.

Krig, flom, arbeidskonflikt, datahacking/angrep (også hos Parten selv), statlig inngripen og lignende er eksempler på omstendigheter som er utenfor en Parts kontroll. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt en Part i samsvar med lov eller pålegg fra offentlige myndigheter.

Parten er ikke ansvarlig for tap som skyldes en slik ekstraordinær situasjon så lenge situasjonen varer.

Vedvarer force majeure-situasjonen i mer enn 30 - tretti - dager kan hver av Partene heve Brukerstedsvilkårene med umiddelbar virkning.

20. Opphør

Partene kan si opp Tjenesten med 3 måneders skriftlig varsel.

Selskapet kan avslutte Tjenesten med umiddelbar virkning dersom:

  • Brukersted ikke oppfyller vilkår og ikke retter opp i forholdet innen tretti (30) dager fra Brukerstedet har fått skriftlig pålegg om å utbedre forholdet.
  • Brukerstedet begår et vesentlig mislighold av Vilkårene.
  • Brukersted begjærer oppbud, eller tredjepart krever at brukersted begjæres konkurs og en slik konkursbegjæring ikke avverges innen tretti dager.

Vesentlig mislighold foreligger blant annet ved gjentatte brudd på Brukerstedsvilkårene.

21. Lovvalg, tvisteløsning og verneting

Partenes rettigheter og plikter bestemmes i sin helhet av norsk rett.

Dersom det oppstår tvist mellom Partene om tolkningen av, rettsvirkningene av eller andre forhold vedrørende Vilkårene, skal tvisten først søkes løst ved forhandlinger.

Fører forhandlingene ikke frem, kan hver av Partene bringe saken inn for de ordinære domstoler, med mindre Partene blir enige om å bruke voldgift.

Verneting er Oslo tingrett.